Tlaková výš je tlakový útvar, ktorý má vo svojom strede najvyšší tlak vzduchu. Tlak smerom do strán klesá a prúdenie vzduchu v tomto útvare na severnej pologuli je v smere hodinových ručičiek v dôsledku Coliorisovej sily Toto sa dá nájsť v tých základných učebniciach meteorológie.
Ale ako tlaková výš vzniká? Ak sa pozrieme na zimný polrok, najčastejšia príčina je zosilnenie studeného hrebeňa vyššieho tlaku vzduchu po prechode studeného frontu. To, že výš vzniká, možno indikovať aj podľa plošného výskytu vzostupných tendencií tohto hrebeňa. To, že vznikla anticyklóna zistíme až následne pri objavení sa prvej uzavretej izobary. Následne sa dá pozorovať mohutnenie anticyklóny, pričom v oblasti výskytu sa stále zvyšuje tlak.
Základom pre tvorbu vysokého tlaku je oblasť, kde sa ochladzuje vzduch, pričom pri ochladzovaní sa zväčšuje hustota vzduchu a tlak v tejto oblasti stúpa. Pri dlhodobom ochladzovaní nad veľkými plochami sa vytvárajú najlepšie podmienky pre vznik oblasti vysokého tlaku vzduchu. Deje sa tak v zimných mesiacoch v oblastí sibírskych pláni Ruska, kde sa vytvára mohutná anticyklóna, známa pod menom sibírska anticyklóna, ktorá pri svojom postupe na západ posiela studený vzduch až do Európy. Odtiaľ aj k nám prichádzajú tie najsilnejšie mrazy, ktoré ale neprinášajú sneh. Oblasť vysokého tlaku svojim prúdením nepodporuje vznik oblačnosti, ktorá by priniesla zrážky.
Často sa ale v zimnom období na okrajoch tlakovej výše objavujú hmly, alebo nízka oblačnosť. Čím dlhšie tlaková výš existuje, tým je mohutnejšia nízka oblačnosť a držia sa v nej ak všetky znečisťujúce látky. Preto práve sa v uzavretých dolinách, kotlinách vyskytuje smog. U nás je to napr. v niektorých oblastiach východného Slovenska. No sú na svete lokality, ktoré so smogom bojujú pravidelne, napr. Pakistan, India, kde nepriaznivé poveternostné podmienky zatvárajú školy, úrady a znemožňujú cestovanie.
Hmla, alebo nízka oblačnosť nielen koncentruje znečisťujúce látky v ovzduší na danom mieste, ale robí dopravu nebezpečnejšou, v niektorých prípadoch dokonca až zatvára letiská. Dohľadnosť sa totiž znižuje až pod hranicu bezpečnosti a hmla, ktorá vzniká pri mínusových teplotách a podchladenom povrchu namŕza.
Tlaková výš, ako jeden z najznámejších tlakových útvarov, dostala svoje meno od Francisa Galtona v roku 1877. Vychádzal z predpokladu, že keď cyklóna, teda tlaková níž, má vo svojom strede nízky tlak vzduchu a prináša oblačné, daždivé počasie, tak tlaková výš, ktorá má iný smer prúdenia a počasia, sa dá pomenovať názvom anti-cyklóna. Pekne sa aj názvom vyjadrilo, že tlaková výš, alebo tiež anticyklóna, má iný smer prúdenia a procesov, ktoré vedú k tvorbe počasia. Dnes už vieme, že hoci sa nám mnohým spája tlaková výš s ustáleným, málo oblačným a suchým počasím, nie je to vždy tak.
Na meteorologických mapách nájdeme tlakovú výš pod rozličnými skratkami. Môže to byť V- ako vysoký tlak, alebo H-ako hoch , v nemecky hovoriacich krajinách, alebo H-ako high na mapách v anglicky hovoriacich meteorologických službách.
V nasledujúcich dňoch to bude práve výš, ktorá bude ovplyvňovať naše počasie. Pretože sme v studenom, pôvodom arktickom vzduchu, bude sa udržiavať málo oblačnosti na našom území, upokojí sa vietor, zosilnie radiačné ochladzovanie….. to všetko sú podmienky na to, aby teplota v noci klesala pod nulu na celom Slovensku. V dolinách a kotlinách to bude až k -20°C.
zdroje:
http://slovnik.cmes.cz/
Zverev, Synoptická meteorológia
https://asiatimes.com/2025/01/in-pakistan-smog-season-news-outlets-miss-stories-about-solutions/#