
V nedeľu 18. mája okolo 12.45 hod. sa v obci Vyšný pri Českom Krumlove, na území Českej republiky, vyskytlo prvé tornádo zaznamenané v roku 2025 v tejto krajine. Tornádo sa vyskytlo na prehánke postupujúcej od severozápadu.
Hoci tornádo nebolo priamo zdokumentované na fotografiách alebo videozáznamoch, dôkazy o rotujúcom víre a silnom hluku, spolu s charakteristickým typom poškodenia, robia jeho výskyt takmer istým. Škody sa sústredili najmä na vegetáciu, s mnohými vyvrátenými a polámanými stromami. Podľa predbežných odhadov bola šírka škôd približne 100 metrov a dĺžka dráhy tornáda približne 1 kilometer.
Išlo o slabé tornádo, ktoré sa oblasti strednej Európy vyskytuje niekoľkokrát ročne. V popoludňajších hodinách sa v danej lokalite vyskytoval zvýšený strih vetra v nižších hladinách a nízko položené základne konvektívnych buniek, čo je kombinácia, ktorá vytvára priaznivé podmienky pre vznik tornáda.
Úvodná fotografia – prehánka, ktorá spôsobila vznik tornáda. Fotografia od Budweiser Storm Chasers.
Radar Hochficht
Detailný pohľad na prehánku ponúkajú údaje z meteorologického radaru Hochficht (1350 m.m.m.), ktoré v radarovej odrazivosti zachytávajú typické „hook echo“ – zakrivený tvar odrazivosti spojený so supercelárnou štruktúrou. V dopplerovej rýchlosť je potom viditeľná rotácia, svedčiaca o prítomnosti mezocyklóny, t. j. rotujúcej časti búrky. Tieto známky rotácie sa prvýkrát objavili približne 30 minút (obrázok 1) pred samotným tornádom a boli zjavné aj počas jeho výskytu (obrázok 3). Je potrebné poznamenať, že rotácia zachytená na meteorologickom radare neukazuje priamo tornádo, ale mezocyklónu v rámci konvektívnej bunky.

Obrázok 1: Prehánka s mezocyklónou a slabým hook echom 30 minút pred výskytom tornáda. 18. máj 2025, 12:15 SELČ, 2 km CAPPI, radar Hochficht. Radarová odrazivosť (vľavo), radiálna rýchlosť (vpravo).

Obr. 2: Prehánka s mezocyklónou a hook echom 15 minút pred výskytom tornáda. 18. máj 2025, 12:30 SELČ, 2km CAPPI, radar Hochficht. Radarová odrazivosť (vľavo), radiálna rýchlosť (vpravo).

Obr. 3: Prehánka s mezocyklónou a hook echom približne v čase výskytu tornáda. 18. máj 2025, 12:40 SELČ, 2km CAPPI, radar Hochficht. Radarová odrazivosť (vľavo), radiálna rýchlosť (vpravo).

Obr. 4: Prehánka s mezocyklónou a hook echom približne v čase výskytu tornáda. 18. máj 2025, 12:42 SELČ, nadmorská výška 1,4° (výška nad radarom 800 m, vzdialenosť 30 km), radar Hochficht. Radarová odrazivosť (vľavo), radiálna rýchlosť (vpravo).
Korelačný koeficient a rozdielová odrazivosť zodpovedajú sneženiu, ktoré sa vyskytlo v tejto nadmorskej výške.

Obr. 5: Prehánka s mezocyklónou a hook echom približne v čase výskytu tornáda. 18. máj 2025, 12:42 SELČ, nadmorská výška 1,4° (výška nad radarom 800 m, vzdialenosť 30 km), radar Hochficht. Korelačný koeficient (vľavo), diferenciálna odrazivosť (vpravo).
Radar Brdy
Meteorologický radar Brdy (916 m n. m.), ktorý prevádzkuje Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), a ktorý sa nachádza približne 100 kilometrov severozápadne od výskytu tornáda, túto prehánku zaznamenal tiež. Hoci je aj z týchto údajov prehánka zrejmá, vzhľadom na väčšiu vzdialenosť od javu a menej priaznivú polohu radaru vzhľadom na jeho trajektóriu, neboli v odrazivosti alebo dopplerovej rýchlosti tak zreteľné známky rotácie. Dôležitú úlohu zohráva aj odlišné spracovanie radarového signálu a odlišná skenovacia stratégia tohto radaru, čoho výsledkom je výraznejšia filtrácia meteorologických cieľov a nižšia maximálna rozlíšiteľná rýchlosť pri dopplerovej rýchlosti.

Obr. 6: Prehánka približne v čase výskytu tornáda. 18. máj 2025, 12:42 SELČ, nadmorská výška 0,9° (výška nad radarom 2150 m, vzdialenosť 100 km), radar Brdy. Radarová odrazivosť (vľavo), radiálna rýchlosť (vpravo).
Porovnanie
Pri porovnaní radarových údajov v približne rovnakej výške je zrejmé, že radar Hochficht lepšie zachytil štruktúru aj rotáciu v prehánke, najmä vďaka kratšej vzdialenosti a menej agresívnemu filtrovaniu údajov. V prípade radaru Brdy možno tiež pozorovať rotáciu, ale vzhľadom na nižšiu maximálnu rozlíšiteľnú rýchlosť dochádza k aliasingu a rotácia sa tak ťažšie pozoruje.
V prípade korelačného koeficientu sú všeobecne nižšie hodnoty v prípade radaru Brdy spôsobené odlišným spracovaním údajov a väčšou vzdialenosťou radaru. V prípade rozdielovej odrazivosti nepozorujeme medzi radarmi výrazné rozdiely.

Obr. 7: Prehánka 15 minút pred výskytom tornáda. 18. máj 2025, 12:28 SELČ, nadmorská výška 0,8° (výška nad radarom 500 m, vzdialenosť 32 km), radar Hochficht. Radarová odrazivosť (vľavo hore), radiálna rýchlosť (vpravo hore), korelačný koeficient (vľavo dole), diferenciálna odrazivosť (vpravo dole).

Obr. 8: Prehánka 15 minút pred výskytom tornáda. 18. máj 2025, 12:27 SELČ, nadmorská výška 0,5° (výška nad radarom 1200 m, vzdialenosť 85 km), radar Brdy. Radarová odrazivosť (vľavo hore), radiálna rýchlosť (vpravo hore), korelačný koeficient (vľavo dole), diferenciálna odrazivosť (vpravo dole).